Zamora en graffiti

4 november 2021 - Zamora, Spanje

Om 22.00 uur komt er nog een Spaanse pelgrimmer binnen, nét voordat Luis wil sluiten. Hij heeft een vaag verhaal over regen en we begrijpen er beiden niets van. Geen idee wat hij allemaal doet, maar hij komt pas 45 minuten later de slaapzaal binnen als ik het licht allang al uit heb gedaan. De papieren wegwerp matrashoes schuift aan alle kanten en ik moet het steeds recht trekken. Maar ik val in slaap in de warme kamer.

Voor zevenen wordt ik wakker en Luis heeft al koffie klaar staan. Hij biedt me zelfs wat brood aan. Om 8.00 uur loop ik naar het busstation, zeker 2 km lopen en zie op het bord dat er een bus om 9.00 uur naar Zamora gaat, niet rechtstreeks, maar met stops onderweg in dorpjes. Het zijn 2 etappes lopen van Salamanca naar Zamora, voornamelijk over de snelweg met een dure accommodatie onderweg. Het landschap is weer uitgestrekt, glooiend en de dorpjes zijn klein met gewone huizen. En ik ga lekker met de bus ...

Ik ga ervan uit, dat ik niet meer kan lopen tot Santiago. Mocht het wel zo zijn dan is het meegenomen. Stukjes loop ik goed, maar andere stukken is het weer mis met die rechtervoet. Het is beter geworden, maar nog lang niet goed genoeg. Ik besluit dus maar om de prachtige, historische stad Leon, 50 km voor Astorga te bezoeken. Ik ben nu toch in de buurt. Dan maar wat sightseeing doen en vooral niet al te veel lopen.

In het busstation aangekomen informeer ik naar de bus naar Leon en krijg een foldertje mee met tijden erop. Omdat de herberg om 13.30 uur open gaat ga ik eerst naar de Decathlon, die buiten de stad ligt .. ook weer 3 km lopen .. Daar aangekomen mag ik mijn rugzak bij de fietsenmaker leggen, zodat ik zonder bagage kan rondkijken en passen. Opvallend is de hoeveelheid jachtkleding, want dat is er niet bij de Decathlon in Nederland. Ik kan maar niet de merino -wollen - kleding vinden, maar vind bij de afgeprijsde kleding zowaar mijn legging in mijn maat .. 15 euro goedkoper. Als ik een medewerker vraag naar de andere merino kleding zegt hij, dat het nauwelijks in Spanje wordt verkocht. En dat terwijl het in Nederland zo populair is. Hij zelf is er ook een fan van en gebruikt het ook veel in de bergen. 'Je stinkt in ieder geval niet zo' zegt hij. Afijn ik ga de deur uit met goedkope fleecehandschoenen, die extra zijn en die ik over mijn dunne merino handschoenenen kan doen en ... mijn legging.

Het is 3 km lopen naar de herberg, maar als ik ervoor sta gaat deze pas om 14.00 uur open. Tijd voor een koffie dus met heerlijke jazz en bossanova muziek in een moderne bar.

Voor de herberg in de oude stad op de trap speelt een man gitaar. Het is de Italiaan Toto, die vrijwillig de herberg beheert. Schoenen moetem weer uit, want die mogen zelden de slaapzaal in. De keuken mag niet gebruikt worden vanwege covid, maar hij maakt wél een ontbijtje om 7.00 uur voor me .. en dat zit allemaal in de 'donatie, die ik altijd achterlaat. Deze keer krijg ik alleen een katoenen matrashoes en haal mijn slaapzak te voorschijn, want er zijn geen dekens.

Ik ga ná 14.00 uur naar buiten. Alles is gesloten, het is weer doodstil, maar het licht en de wolkenpartijen zijn prachtig zodat ik veel foto's maak van graffiti. Hoe verpauperd deze oude stad is! Zo veel winkels zijn leeg en besmeurd met graffiti en staan te huur of te koop. Maar het zijn delen, andere delen zijn wel weer goed onderhouden. Het doet me denken aan Bogota in Colombia, waar ook zo veel graffiti was en waar je zelfs een graffiti fietstour kon doen door de stad met gids. Maar ik vind het een zeer aparte oude stad met mooie doorkijkjes en uitzichten op de stad, de Romeinse brug en de brede rivier met veel water.

Vlak voor de herberg loopt een pelgrimmer, maar als hij de herberg in komt en zijn zweetband af doet herken ik hem pas .. Antonio! Hij was samen met Miguel en Isidro in de herberg in Zafra en we werden toen alle 4 uitgenodigd voor een diner gemaakt door de Schotse Claire. Hoe leuk om hem weer te zien! We komen er ook achter, dat Pascal, Miguel en Isidro hier gisteren hebben geslapen. Maar ... ik zal ze niet meer zien omdat ik richting camino Francés ga .. een andere camino .. met minder kilometers lopen - als dat nog gaat gebeuren - meer goedkope herbergen en hostels, meer 'peregrinos' en meer bussen. Maar wie weet in Santiago ... want lopend of bussend, ik zal daar aan moeten komen, omdat mijn vlucht hiervandaan vertrekt naar Amsterdam ... inmiddels ak 3 keer gewijzigd qua tijd met de luchtvaartmaatschappij Vueling ...