Cañaveral en ..

25 oktober 2021 - Cañaveral, Spanje

Laat op vanochtend, want de bus gaat pas om 11.00 uur. Alles is nog dicht als ik weer terug loop door de oude stad naar het zuiden, waar de busstation is. Als ik er bijna ben zie ik een lange rij mensen staan om een covid vaccinatie te krijgen. Binnen in het busstation zie ik Lyl, de Amerikaan en Anja, de Duitse staan. Ook zij gaan bussen, maar naar Grimaldo. Ik stap eerder uit in Cañaveral en wandel dan ook niet verder. Het landschap is ruig onderweg met behoorlijke heuvels en voor de eerste keer zie ik in kloven 2 brede rivieren met ... water.

Het dorpje ziet er verlaten uit als ik uitstap en naar de privé herberg loop. Deze ziet er zeer modern en goed georganiseerd uit. Ik drop mijn spullen en ga naar het supermarktje voordat deze sluit.

Er zijn al 2 pelgrimmers uit Italië in de herberg. Daniela was naar de dokterspraktijk om de hoek geweest wegens infectie aan haar luchtwegen en kan niet verder wandelen, zodat ze weer terug moet naar Italië. Pascal wandelt de camino verder. Even later komt mijn grote Ierse vriend Marc ook bezweet binnen na 33 km te hebben gelopen.

De middag relax ik, klets ik veel met de Italiaanse Daniela en besluit nog laat rond 21.00 uur naar de dokterspraktijk te gaan. Er zijn 2 bellen. Als ik op de rechter druk komt er geen reactie. Vervolgens druk ik op de linker en hoor ik iemand spreken. Ik vertel mijn voetprobleem en ik krijg als antwoord dat er iemand aankomt. Binnen een minuut staan er 3 verpleegsters voor mijn neus, die de deur openen en mijn voet onderzoeken. Er wordt overal op gedrukt, ook onder de voet en het resultaat is dat het niets ernstigs is en dat het wellicht binnenin iets ontstoken is. Ik laat mijn health insurance kaart van de UNIVE zien, er wordt een enorm rapport geschreven en ik krijg paracetamol mee van 500 gr .. allemaal gratis. Er wordt me gevraagd wat voor sokken ik draag en ze raden aan dikkere sokken te gebruiken.

Terug in de herberg komt er nog laat een Engelsman binnen, die met de auto van Gibraltar terug rijdt naar Southhampton, Engeland en 3 maanden op een schip heeft gewerkt.

Morgen ga ik maar weer doorlopen en weer een korte etappe. Beter iets dan niets ...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ronald:
    26 oktober 2021
    Wat een mooie lange verhalen schrijf je Annette. Nog een aantal wandelingen en je kan het verslag in boekvorm uitgeven.

Op tv zijn meerdere films vertoont van deze pelgrims route. In mijn ogen is het de bekendste wandelroute ter wereld. Op tv waren het altijd mooie positieve verhalen. Als ik jou verhaal lees is het landschap mooi, maar er zijn ook hele saaie en niet mooie delen. Iets wat ik op tv nooit zag. Ook bleven de medische aspecten op de tv onbesproken. Ik krijg wel een andere kijk op deze pelgrimsroute. Annette als je de route bekijkt is deze route echt speciaal? Of zijn andere routes specialer/mooier dan deze route. Aan de andere kant zich ik wel hele mooie foto’s van de landschappen.
  2. Annette:
    26 oktober 2021
    Op NPO1 is in 2018 in 4 afleveringen een serie geweest van een deel Via de la Plata en de camino Sanabres, 500 km met 7 Nederlanders, Laat mij maar lopen. Je kunt de afleveringen nog steeds terugkijken. Het mooiste gedeelte van de dag is zonder meer de zonsopgang. Camino Via de la Plata is een eenzame camino met uitgestrekte, onbevolkte landschappen en zeker niet commercieel. Vandaag heb ik 5 uur alleen maar in de natuur gelopen, zonder huizen. Alleen wat koeien. Camino Frances in het noorden is het populairst en om de 5 km zijn er ook restaurants, hotels e.d. Daarbij is het landschap ruiger en mooier en zijn er veel meer religieuze bezienswaardigheden onderweg. Hier is het verlaten, niet zo spectaculair, maar je proeft wél de stilte uren lang. Bijzonder? Ik denk, dat ik dat pas op het eind kan zeggen ..